Vaše dotazy a odpovědi

Na téma: spotřebitelská problematika, finanční gramotnost, exekuce dluhy

 Odpovědi 1 - 10 z celkem 295
Strana:    1  2  3  4  »  »» 
Dotaz z 07.05.2024 12:45
Dobrý den, prosím radu k postupu s reklamací . Jde o aku pilu , z které vlastně od prvního použití protéká olej, ve stavu klidu, celkem byla použita třikrát. Prodejce Mountfield ji přijal k záruční opravě, kterou však neuznal s odůvodněním, že jde o opotřebování. Děkujiu a jsem s pozdravem, Karel Housa
Odpověď z 21.05.2024 11:11
Z Vašeho dotazu není patrné, za jak dlouho od převzetí pily se vada
projevila. Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má
se dle aktuální právní úpravy za to, že věc byla vadná již při
převzetí. V prvním roce je vaše postavení silnější, jelikož zákon
předpokládá, že zboží bylo vadné už od začátku, když se vada
projeví v této době. A je na prodávajícím, aby prokázal, že tomu
tak nebylo, nestačí to ovšem jen tvrdit. V případě, že reklamace
nebyla zamítnuta na základě odborného vyjádření, nemusíte reklamaci
akceptovat a můžete trvat na jejím řádném vyřízení s tím, že
pokud ji prodejce do konce 30denní lhůty nevyřídí, máte možnost od
smlouvy odstoupit a požadovat vrácení kupní ceny.

V případě, že se vada projevila až po uplynutí 12 měsících,
můžete zamítnutí reklamace rozporovat také, ale na základě Vámi
předloženého znaleckého posudku. Jestliže se totiž vada projeví až
po prvním roce od převzetí, bude na vás prokázat, že důvod
zamítnutí reklamace nebyl správný a skutečně se jedná o vadu, za
kterou prodávající odpovídá. Dle zákona můžete uplatnit právo z
vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř
měsíců od převzetí. Pokud bude znalecký posudek ve Váš prospěch,
měl by prodejce reklamaci ve váš prospěch i vyřídit (zároveň by
prodejce uhradil i Vámi vynaložené náklady na vyhotovení znaleckého
posudku). Může samozřejmě nastat i situace, kdy prodejce reklamaci
opětovně zamítne i přes to, že znalecký posudek vyznívá ve Váš
prospěch. Pak lze věc řešit soudně.

Soudnímu sporu je možné předejít stížností na www.vasestiznosti.cz (dTest), nebo se lze obrátit na Českou obchodní inspekci, která zajišťuje mimosoudní zprostředkování sporů.

V obou výše uvedených případech se jedná o zprostředkování dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve sporech, a to za účelem předcházení soudních pří.

Ještě před využitím výše uvedených postupů rozhodně doporučuji o skutečnosti, že se zamítnutím reklamace nesouhlasíte, informovat písemně prodejce s návrhem, že byste se, než učiníte právní kroky, na situaci dohodli smírně.


Důležité odkazy:

www.dtest.cz/znalci nebo na http://datalot.justice.cz/justice/repznatl.nsf/$$SearchForm?OpenForm

https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/

https://www.coi.cz/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/

Za bezplatnou poradnu mezi paragrafy JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 18.02.2024 22:12
Dobrý den,
mám dotaz, žádost o radu, respektive pomoc, jak mám postupovat v případě reklamace na kvalitu pohonných hmot. Dne 9.1.2024 jsem natankoval do svého osobního vozu naftu, cca. po 300 metrech jízdy od natankování se motor zastavil, rozsvítila se kontrolka žhavení a už jsem nenastartoval. Nechal jsem vozidlo odtáhnout do servisu, kde diagnostikovali "divné" zapáchající naftu v nádrži. Odeslali vzorek má rozbor a přišel výsledek o nevyhovujícím složení nafty. Po oslovení čerpací stanice , správce stanice se odmítnul bavit, že má vše v pořádku. Oprava vozidla bude stát asi 50 000,- Kč. Nevim jak mám postupovat dál, jestli lze pouze soudní cestou a jaky by měl být
postup.Siky za info, pomoc. S pozdravem P. Bednář
Odpověď z 18.02.2024 12:52
Vážený pane,

pokud máte uzavřené havarijní pojištění, zkuste uplatnit náhradu škody u příslušné pojišťovny.

V případě, že havarijní pojištění uzavřené nemáte, nezbývá než vymáhat škodu soudně. Podání žaloby by měla předcházet předžalobní výzva provozovateli čerpací stanice s upozorněním, že máte analýzu vzorku a o věci budete informovat Českou obchodní inspekci.

Za Bezplatnou poradnu mezi paragrafy JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 07.02.2024 15:15
Dobrý den
Potřebovala bych poradit ohledně firmy freesat-skylink.
Máme s nimi smlouvu od r.2011 v srpnu 2023 jsme chtěli službu ukončit.
Poslala jsem výpověď 4.8.2023 mailem,ale 8.9.2023 volali,že výpověď neakceptují.Výpovědní doba je 30dní,takže ani oni nedodrželi včas ohlášení,že výpověď neplatí.Po telefonu jsme řešili,že měl na jaře dorazit technik o přetočení antény,který nedorazil.Jen si nejsem jistá ani z jejich strany nikdo nedokázal říct zda tam tam výpověď po telefonu je nebo není. Paní nám toho 8.9.2023,ale řekla,že nám emailem přijde akceptace výpovědi+ informace kam máme zařízení zaslat.Za nás nám nic nepřišlo.Až 12.12.2023 faktura s vyúčtováním za služby na částku 6415,- Zařízení máme 3 + 3 karty 3x 1500,- 3x 750,- a pak ještě vyúčtování od 14.10.2023 do 31.10.2023 ale to mělo být ukončeno podle nich 8.10.2023 a i to bylo naúčtováno v poslední faktuře za září ,faktura vystavena 5.10.2023 služby do 8.10.2023 a naúčtováno do 31.10.2023 Začali tvrdit,že nám 15.9.2023 zaslali email o akceptaci výpovědi a kam máme zaslat zařízení.Jenže je takový problém,že já žádný email od nich nemám ani v hromadných,ve spamu,v koši nikde.Takže jsme volali ,psali,podala se reklamace na doložení emailu z 15.9.2023,ale je zde velký problém email přeposlat,prý to od nich nejde.Pouze zkopírují text,který byl v emailu,ale hlavička toho odeslaného mailu,den a čas nikde není.Po třiceti dnech reklamace na dohledání emailu bylo z jejich strany vše zamítnuto.Po telefonu nám operátorka slíbila posunutí platby než se vyřídí reklamace,druhá operátorka řekla,že v žádném případěse platba posouvat nebude,email nemůže zaslat z důvodu ochranných dat.Po dalších telefonátech a kontaktování pouze emailem reklamační oddělení,protože nás nikdo na reklamční oddělení nechtěl telefonicky spojit,jen se pouze podal požadavek a čekalo se jestli se někdo ozve. 21.1.2023 jsme opět volali na zákaznickou linku kde nám operátorka řekla úplně jiné věci než předchozí operátorky.Já jsem zjistila ,že jsem výpověď napsala na sebe a né na manžela,tím pádem byla výpověď zamítnuta,to chápu.Bylo nám,ale řečeno,že žádný záznam o výpovědi tam není,služby nám byly ukončeny z důvodu neplacení,ale já poslední fakturu za září zaplatila a jiná faktura nepřišla ani žádná upomínka.Jak bylo řečeno nebyla nám vystavena konečná faktrura na ukončení služeb a informace o vrácení zařízení.Měla jsem podat stížnost na neuznání reklamace.To jsem udělala,ale nikdo nám neodpověděl a po telefonu nám bylo robotem řečeno,že se to předalo třetí straně. Přišel pouze dopis poštou,že se neoprávněně na nás nechtějí obohacovat a že to předávají třetí straně.
Můžete mi prosím poradit jak mám dál postupovat nechci mít za dveřmi vymahače.Jen chci tu spravedlnost,na co mě budou doma přijímače na televizi skartou,která nefunguje.
Předem moc děkuji za informace a radu.
S pozdravem Bolinová
Odpověď z 30.04.2024 12:37
Vážená paní,

k dostačujícímu posouzení Vaší věci nemáme dostatečné podklady – to znamená smlouvu, e-mailovou korespondenci, reklamaci a faktury. Z textu nelze ani jednoznačně určit, kdy a jak byla smlouva skutečně ukončena. Lze pouze dovodit, že výpověď nebyla ze strany poskytovatele akceptována a smlouva byla ukončena z důvodu neplacení. S tímto závěrem poskytovatele zcela nesouhlasíte, což dovozuji z Vašeho tvrzení, že platba za září byla provedena a další fakturu ani upomínku jste neobdržela.

Na základě Vašich informací tak lze obecně uvést, že v daném případě jste neměla reklamovat nedoložení e-mailu o akceptaci či neakceptaci výpovědi, ale reklamovat faktury (z textu soudím, že s vyúčtováním nesouhlasíte). V případě nesouhlasu se způsobem vyřízení reklamace pak bylo možné věc řešit mimosoudně, např. podáním námitky u Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Další možnosti mimosoudního řešení jsou uvedeny v čl. 8. Všeobecných podmínek poskytování služby freeSAT. Obávám se ale, že lhůty k tomuto řešení již uběhly. Upozorňuji, že reklamace faktury nemá odkladný účinek, takže je třeba ji vždy uhradit.

Předpokládám, že faktura z prosince 2023 obsahuje cenu zařízení, které jste nevrátila. Postup při navrácení zařízení je upraven v čl. 7.4. všeobecných podmínek, zařízení lze zaslat na adresu poskytovatele.
V současné situaci, kdy věc byla předána třetí straně (opět pouze předpokládám, že se jedná o prodej pohledávky firmě, která se zabývá vymáháním pohledávek) je možné pohledávku uhradit a věc nechat být.
Další možnost je počkat na vydání platebního rozkazu soudem, podat proti rozkazu odpor a následně se u soudu bránit.

Závěrem podotýkám, že není jasné, k jaké instituci jste podávala stížnost proti způsobu vyřízení reklamace. Pokud se jednalo o ČTÚ, pak bych doporučovala vyčkat na jeho rozhodnutí.

S ohledem na nejasnosti ve věci a její složitost bych Vám doporučila sjednat si v naší poradně schůzku, případně nás kontaktovat telefonicky.

Za Bezplatnou poradnu mezi paragrafy JUDr. Adéla Kamenská

Dotaz z 24.11.2023 10:25
Dobrý den, jsme spolkem a máme sjednanou smlouvu s innogy.
Innogy nám účtuje ceny pro podnikatele nikoli občany. Ráda bych jen ujištění, že postupují správně. Vím, že jsou velkou firmou a mají to nejspíše v pořádku. Spolek je sdružením občanů a nevykonává ekonomickou činnst.
Předem děkuji.
Renata Pitrová, za Spolek křesťanské vzdělávací centrum Sintů a Rómů

Odpověď z 30.04.2024 12:37
Dodavatel energie postupuje správně. Podstatné není, zda provozujete výdělečnou činnost, ale skutečnost, že nejste domácnost a své sídlo nepoužíváte k bydlení.

Za Bezplatnou poradnu mezi paragrafy JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 20.10.2023 08:37
Dobrý den, již několik let mi chodí různé nabídky a dopisy od jednoho prodejce zahradnických věcí, které nechci. Už jsem jim několikrát volala i psala, ale stále mi nabídky, které nechci chodí. Jak můžu zrušit dodávky, když se mnou nikdo nekomunikuje. Děkuji za radu Božena Kopečná
Odpověď z 30.04.2024 12:37
Nejjednodušší řešení je nabídky ignorovat. Pokud vás obtěžují, je vhodné zaslat příslušné společnosti dopis (nejlépe doporučený, s dodejkou) s žádostí o vyřazení osobních údajů z její evidence. Tím je odejmut souhlas s nakládáním s osobními údaji, společnost je povinna to respektovat.

Pokud budou nabídky chodit i nadále, je třeba se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů s tím, že dochází ze strany společnosti k porušování § 5 odst. 5 a § 21 odst. 1 písm. b) zákona o ochraně osobních údajů.

Další informace jsou dostupné na webových stránkách: www.dtest.cz/clanek-3455/zadost-o-odstraneni-osobnich-udaju-z-databaze.
Za Bezplatnou poradnu mezi paragrafy JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 20.10.2023 08:37
Mám dotaz, ztratila jsem smlouvu o pojištění a požádala o zaslání prostřednictvím e-mailu. Pojišťovna mi napsala e-mail, že se se mnou nebudou bavit, protože jim píši z jiného e-mailu než jaký mají uvedený ve svých podkladech. Ale já jsem zapomněla heslo a nejde mi e-mail obnovit. Můžu takto pojišťovna postupovat? A můžu situaci řešit nějak jinak? Děkuji Soňa
Odpověď z 30.04.2024 12:37
Pojišťovna postupuje správně, tímto postupem chrání především vás. Doporučuji navštívit pobočku pojišťovny, pokud to není možné, tak kontaktovat pojišťovnu telefonicky. E-mailovou adresu je třeba změnit způsobem, který má pojišťovna pro tyto případy nepochybně určený.

Za Bezplatnou poradnu mezi paragrafy JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 09.10.2023 12:33
Dobrý den, jak prosím postupovat, když používáme karetní peněženku, což je platební karta a nastal několika denní výpadek, behem kterého ohlásili odstranění problému do 24 hodin. Je to 10 dní, na webu společnosti visí stále to samé oznámení. Na email, ani telefony nereagují, ani webové stránky nejsou funkční, nelze se přihlásit. A syn má na karetní peněžence peníze, které kvůli výpadku funkčnosti nelze vybrat a nefunkčnosti webu a nekomunikaci fin společnosti, nelze převést. Co teď lze udělat? Děkuji
Odpověď z 30.04.2024 12:36
V dotazu není uvedeno, které společnosti se výpadek webových stránek týká. Nicméně pokud se výpadek týkal přímo stránky https://www.karetni-penezenka.cz/, provozované společností Prepaid Solutions a.s., tak a je již zprovozněna.

Obecně lze v případě, kdy je mimo provoz internetové i telefonní spojení, kontaktovat poskytovatele služeb písemně, příp. navštívit osobně jeho sídlo.

Za Bezplatnou poradnu mezi paragrafy JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 06.09.2023 09:14
Dobrý den, zakoupila jsem synovi chytré hodinky, které si bohužel hned druhý den poškrábal. Asi před týdnem se přestaly nabíjet. Hodinky máme asi půl roku. Uzná mi obchod reklamaci, když jsou hodinky poškrábané? Nebudou chtít mi snížit cenu opravy? Děkuji za informaci a postup řešení. Jana Malinová
Odpověď z 06.09.2023 11:05
Poškrábání hodinek nijak nesouvisí s vadou, pro kterou chcete hodinky reklamovat, stejně tak nemá vliv na cenu opravy. Opravu v záruční době, pokud bude reklamace oprávněná, hradí prodávající.
Z Vašeho dotazu však není zcela jasné, jak dlouho hodinky máte, resp. zda je máte déle než 12 měsíců. Od 06.01.2023 platí, že se prodlužuje reklamace na zboží, které mohli mít vadu již při nákupu.

Doba dvanácti měsíců od převzetí zboží je pro reklamaci důležitá, jelikož platí vyvratitelná domněnka, že zboží mělo vadu již v době převzetí, pokud se projevila právě do oněch dvanácti měsíců. To znamená, že existence vady se předpokládá již v při zakoupení. Pokud by se prodávající chtěl odpovědnosti zprostit, musel by dokázat, že zboží bylo při převzetí bezvadné a vadu jste způsobila užíváním hodinek.

V případě, že jste hodinky zakoupila před déle než dvanácti měsíci je na vás, abyste prokázala, že jste vadu nezpůsobila nesprávným zacházením.

Za Bezplatnou poradnu mezi paragrafy JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 05.09.2023 09:14
Dobrý den, před dvěma měsíci jsem si objednal kominíka, ten udělal kontrolu komína jak na pevná paliva i na plynový kotel. Kominík mi, ale stále neposlal protokol o kontrole. Obávám se, že nemá nějaké oprávnění na kontrolu. Pokud se něco stane, odpovídá kominík za kontrolu obou komínů? Děkuji za informaci Štěpán Novák
Odpověď z 05.09.2023 12:36
Kontrolu spalinových cest může provádět osoba s příslušným živnostenským listem (kominík), revizní technik s platným živnostenským listem odpovídajícím této činnosti nebo firma s platným živnostenským listem odpovídajícím této činnosti. To, zda osoba, která prováděla kontrola komínů, je osobou oprávněnou k provádění této činnosti, zjistíte nahlédnutím do živnostenského rejstříku. Vhodné je tak učinit před sjednáním služby.

Písemnou zprávu o kontrole spalinové cesty je kominík povinen předat objednateli služby neprodleně, nejpozději do 10 pracovních dnů ode dne provedení čištění nebo kontroly spalinové cesty. Pokud zprávu nepředá, nebo ji předá po stanovené lhůtě, je možné mu uložit pokutu až 50 000 Kč.

Osoba oprávněná provádět kontrolu komínů za svou práci samozřejmě odpovídá, důležité ovšem je, aby disponovala příslušným živnostenským oprávněním. Pokud jste zadal kontrolu komínů osobě, u které jste si neprověřil, zda je ke kontrole oprávněná, posuzovala by se odpovědnost za případnou škodu zcela jinak.

Za Bezplatnou poradnu mezi paragrafy JUDr. Adéla Kamenská
Dotaz z 28.08.2023 08:54
Dobrý den, objednal jsem si opraváře kotle, ale ten mi odmítl podepsat protokol o kontrole kotle. Nevím jestli toto může opravář udělat. Bojím se, kotel je ještě v záruce a pokud se mi rozbije tak mi nemusí reklamaci z důvodu neprověření kotle uznat. Jak mám postupovat? Děkuji Jindřich Nový
Odpověď z 30.04.2024 12:36
Z Vašeho dotazu není patrné, zda máte nějaký jiný doklad o provedení opravy (servisu) kotle. Předpokládám, že byste měl mít k dispozici minimálně fakturu, ze které by mělo vyplývat, jaké konkrétní práce servisní technik provedl. Takový doklad by měl v případě pojistné události postačovat.

Jinak doporučuji podat stížnost výrobci, protože předpokládám, že servis prováděla oprávněná osoba proškolená výrobcem pro daný typ kotle. Stížnost lze též podat na Českou obchodní inspekci.

Za Bezplatnou poradnu mezi paragrafy JUDr. Adéla Kamenská


Strana:    1  2  3  4  5  6  »  »» 


Kalendář akcí ICOSu:
Květen 2025
    1  2  3  4 
 5  6  7  8  9  10  11 
 12  13  14  15  16  17  18 
 19  20  21  22  23  24  25 
 26  27  28  29  30  31  
Kontakty ICOSu
ICOS Český Krumlov, o.p.s.
ulice 5. května 251
381 01 Český Krumlov
telefon: 380 712 202
e-mail: icos@krumlov.cz
Podporují nás:

© 2001, 2015 ICOS Český Krumlov - all rights reserved.
Realizoval: WA.cz